svētdiena, 2009. gada 30. augusts

Divnieks un Pietiek.

isiXhosa personvārdi vienmēr kaut ko nozīmē un tas ir ļoti praktiski – valoda ir ļoti kompakta, nav lieku vārdu, kas būtu nozīmētu ko citu kā personvārdu „Zane” vai „Andris”. Tāpēc visiem amaXhosa ir vārdi, kurus var dzirdēt arī „normālos” teikumos. Iepazīdams jaunus amaXhosa cilvēkus tu arī iemācies jaunus amaXhosa vārdus. Thobela- sekot līdzi; Phumla / Phumlani – atpūta; Ilanga – saule; Vuyo – laime; Zamirkai – tas, kas būvē māju; utml.

Bet nu visam savi mīnusi, amaXhosa meitene bārā man sūdzējās, ka viņas vārds ir Divnieks, jo piedzima dvīņi un vecāki ielika vārdus, kas kopā veido teikumu – mums ir divi! Iedomājies, kā mani skolā apcēla?, Divnieks man teica ar patiesu sāpju grimasi sejā, kad es jau salīkusi smējos.

Mans vietējais vārds ir Zanele, nozīmē „pietiek”. Ja vecāki nolemj, ka vairāk bērnu negrib, pēdējam nereti liek vārdu Zanele vai Zaneli (dēlam). Un pieaugušie draugi sauc iesaukā Zaza. Ja tā padomā, tiešām neapdomīgi, ka ir vārdi, kas ir tikai personvārdi. Lingvistiska izšķērdība.

1 komentārs: